Dodano: 18-09-2012
Tylko stowarzyszenie lub fundacja, które są zarejestrowane w KRS, ale nie prowadzą dział. gospod., nie składają sprawozdania finans. do KRS. Obowiązek ten dotyczy tylko przedsiębiorców. Ekspertka z portalu ngo.pl wyjaśnia, z czego to wynika.
"Jesteśmy warszawską fundacją, ale nie prowadzimy działalności gospodarczej. Sąsiedzkiemu, zaprzyjaźnionemu stowarzyszeniu sąd odesłał w tamtym roku sprawozdanie. Nasza księgowa twierdzi, że sprawozdanie należy wysłać tylko do urzędu skarbowego. Czy my nie musimy go składać do KRS?"
Co mówią przepisy:
Zasady funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego opisane są w ustawie z dnia z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jest to rejestr jawny, składający się z trzech części:
• rejestru przedsiębiorców
• rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej
• rejestru dłużników niewypłacalnych
Rejestrowi stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej został poświęcony rozdział 3 tejże ustawy. Zgodnie z nim fundacje i stowarzyszenia (te rejestrujące się w KRS) zawsze są wpisywane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Ich obowiązkiem jest zgłaszanie informacji, a także ich zmian opisanych w art. 53a ustawy. Dotyczą one m.in. danych takich jak nazwa, adres, informacje o oddziałach (art. 38), dane personalne członków zarządu i członków organu nadzoru, a także informacji o sposobie reprezentacji (art. 39), czy też danych związanych z likwidacją organizacji (art. 43, 44).
Dodatkowo, jeśli fundacja czy stowarzyszenie chce prowadzić działalność gospodarczą rejestruje się także w rejestrze przedsiębiorców. W takim przypadku zobowiązana jest również do przestrzegania obowiązków dotyczących przedsiębiorców, którym poświęcony jest rozdział 2 ustawy o KRS. Obowiązek przesyłania sprawozdania finansowego związany jest właśnie z wpisem do rejestru przedsiębiorców. Zgodnie z art. 40 ustawy o KRS w dziale 3 rejestru przedsiębiorców umieszcza się informacje m.in. „wzmiankę o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego i rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej, z oznaczeniem dat ich złożenia”.
Odpowiadając na pytanie
Fundacja, która nie prowadzi działalności gospodarczej, jest wpisana tylko do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W związku z tym nie ma obowiązku przesyłania sprawozdania finansowego do KRS, gdyż nie dotyczą jej przepisy art. 40 związane ze składaniem sprawozdania finansowego do KRS.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 17, poz. 209 z późn. zm.)
Art. 49.
1. Stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, fundacje oraz samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zgodnie z przepisami rozdziału 2, jeżeli przepisy poniższe nie stanowią inaczej.
Art. 50.
Jeżeli podmiot wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, podejmuje działalność gospodarczą, podlega obowiązkowi wpisu także do rejestru przedsiębiorców, z wyjątkiem samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Art. 53a.
Podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, są obowiązane zgłaszać dotyczące ich informacje wymienione w art. 38, 39, 43, 44, 52 i 53 oraz zmiany tych informacji, niezależnie od obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Art. 40.
W dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się następujące dane:
1) przedmiot działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), z tym że w przypadku oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji określa się przedmiot działalności oddziału;
2) wzmiankę o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego i rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej, z oznaczeniem dat ich złożenia;
3) wzmiankę o złożeniu opinii biegłego rewidenta, jeżeli sprawozdanie podlegało obowiązkowi badania przez biegłego, na podstawie przepisów o rachunkowości;
4) wzmiankę o złożeniu uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania grupy kapitałowej oraz podziale zysku lub pokryciu straty;
5) wzmiankę o złożeniu sprawozdania z działalności, jeżeli przepisy o rachunkowości wymagają jego złożenia do sądu rejestrowego.
link do artykułu: http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/785029.html